nuffnang ads




Ahad, Jun 27, 2010

terfikir sejenak, akan kanak-kanak itu


Duduk di pantai tidak berpasir Pantai Leka, Muar Johor, seorang manusia yang belum berakal berumur lingkungan 5-8 tahun mendekati saya memohon untuk RM1. Melihat bahawa dia benar-benar diperlukan dan ingin wang itu, saya memberinya tanpa berfikir apa pun. saya benar-benar memberi budak kecik itu lebih dari permintaannya RM1 . Anak itu menatap saya dan berkata,

"kenapa kakak memberi saya lebih dari saya minta?"

soalan yang saya tidak bersedia untuk menjawab. saya menyuruhnya untuk menikmatinya kerana hidup ini singkat. budak kecil itu menatap wajah saya dan berkata kepada saya,

"kak, apa tu hidup?"

Sangat kagum dengan pertanyaannya, saya katakan bahawa saya tidak benar-benar tahu. Anak itu tersenyum kepada saya dan lari untuk bermain dengan teman-temannya.

Tapi apa itu HIDUP? Hidup adalah sesuatu yang terbesar jika diketahui, yang merupakan misteri tak terduga, yang luar biasa, menakjubkan, atau pengalaman yang tak dirancang. Hidup adalah jurang yang benar, kebenaran mungkin tepat di depan mata kita atau kebenaran mungkin sangat jauh dari mata kita, yang boleh membezakan dan mempercayai adalah mata kamu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan